Macbook - laptop doskonały?

19:43

Czy istnieje laptop doskonały? Taki, który spełni nasze oczekiwania zarówno wizualne jak i użytkowe? Podjąłem próbę, która w kilka tygodni coś mi udowodniła. Od wielu lat marzyłem o laptopie, który sprawdzi się nie tylko w codziennych działaniach ale będzie jednocześnie karmił moje poczucie estetyki. I tak oto pewnego dnia po wielu tygodniach poszukiwania, zbierania środków przybył w białym, bardzo gładkim pudełku przy którego otwieraniu człowiek ma poczucie, że w środku znajduje się coś wyjątkowego. 


To nie będzie typowa recenzja z serią nudnych parametrów, to będzie bardziej szczera opinia przeciętnego użytkownika, który korzysta z określonych czynności każdego dnia. 

Jeśli chodzi o wygląd to każdy człowiek ma inny gust ale mój zmysł estetyki mówi mi jedno "to już nie jest tylko laptop, to małe dzieło sztuki użytkowej". Bryła jest dość ciężka i chłodna ale nie ma tu mowy o wielkim ciężarze a raczej o jakości użytych materiałów. Niemal cały macbook wykonany jest z aluminium, jedyne plastikowe elementy to klawiatura i ramka ekranu. 


Jeśli chodzi o klawiaturę to jest wyjątkowo wygodna, mówi to człowiek, który miał okazję testować różnego rodzaju klawiatury, od tych do komputera jak również tych wbudowanych w laptopy. To jedna z najwygodniejszych klawiatur jakie miałem okazję testować. Jedynym problemem jest nasze przyzwyczajenie do jej rozkładu zastosowanego w windowsie, ponieważ tutaj alt jest umieszczony w nieco innym miejscu. Wszystko jest kwestią przyzwyczajenia. Kolejną rzeczą jest gładzik, byłem w wielu sklepach z elektroniką, miałem okazję testować różne gładziki w nowych laptopach. Co więcej często były to znacznie droższe sprzęty, do tej pory było tak, że przeklinałem gdy musiałem korzystać z gładzika wbudowanego w laptop. Były albo zbyt małe, albo zupełnie niedokładne, mało użyteczne, niewygodne. W Macbooku zapominamy o dodatkowej myszce, mówię to z pełną odpowiedzialnością, tutaj gładzik jest precyzyjny, duży, wygodny, obsługuje szereg gestów, które działają dokładnie tak jak chcemy, w przypadku innych laptopów nie wiedziałem co stanie się za chwile bo czasem ruchy trzeba było powtarzać. Z dodatkowych funkcji mamy również do dyspozycji podświetlaną klawiaturę, która w nocy sprawdza się idealnie jeśli nie jesteśmy w stanie dostrzec określonego klawisza.

Kolejna kwestia to ekran, niby zwykła matryca, okazuje się, że jedna drugiej jest nierówna. W Macbooku kolory są żywe, czcionki dobrane doskonale, przez co całość jest niezwykle przejrzysta. Mamy tutaj również czujnik światła, który dostosowuje jasność ekranu i podświetlenie klawiatury do warunków otoczenia, bardzo przydatna funkcja.

Wrażenia z użytkowania i wydajność, system. Laptop działa pod kontrolą systemu Mac Os, w moim wypadku jest to wersja "snow leopard" Oczywiście musimy nauczyć się obsługi systemu, która jednak różni się od tej znanej z platformy Windows. Patrząc jednak na stronę użytkową nie wyobrażam sobie korzystania z Windows 8, który dla mnie jest nienaturalnie brzydki i zupełnie niefunkcjonalny. Wydajność, tutaj laptop wyraźnie pokazuje innym jak powinien działać, dużą zasługę ma w tym wszystkim sam system, który Apple "skroiło" idealnie pod określony model Macbooka. Mój egzemplarz to model z połowy 2009 r. i wyobraźcie sobie jak wielkie było moje zdziwienie, gdy komputer z 2gb ramu na pokładzie uruchamia wszelkie aplikacje w momencie ich wyboru, bez żadnego dłuższego oczekiwania, to niezwykłe patrząc, że komputer to przecież już 4 latek, który technologicznie nie wyróżnia się na tle tych wszystkich asusów, samsungów czy acerów. Okazuje się, że tutaj wszystko jest tak jak być powinno dla przeciętnego Kowalskiego, wyciąga sprzęt z pudełka i nie myśli. Komputer wyłącza się w 5 sekund, nie widziałem komputera z windowsem, bez dysku ssd, który mógłby zrobić to równie szybko. Bateria w moim egzemplarzu ma około 600 cykli ładowania, trzyma 4-5 godzin w zależności z czego korzystamy, uważam to za naprawdę dobry wynik. 

Kolejną kwestią jest kultura pracy, laptop jest niezwykle cichy, do tej pory nie spotkałem się z urządzeniem, które działa niemal bezszelestnie, nawet przy kompletnej ciszy nie słyszymy wiatraka. Tutaj nagroda należy się inżynierom, którzy podobno odpowiednio umieścili go w miejscu, które idealnie odprowadza ciepło na zewnątrz. Mamy również napęd płyt, który nie jest wysuwany a zwyczajnie połyka płyty, wcześniej wysuwane kładki kojarzyły mi się z podstawką pod kawę :)

Podsumowanie: Laptop jak każdy ma pewne wady, które będą nie do przeskoczenia dla przyzwyczajonych do sprzętów z windowsem użytkowników. Z wad, które ja zauważyłem mogę wymienić przeciętnej jakości głośniki, mimo, że te w innych laptopach rzadko grają dobrze. Błyszczącą matrycę, która odbija promienie w nasłonecznionym pokoju, tylko tutaj też większość maszyn posiada taką matrycę. Ostatnią wadą według mnie jest cena, ja jednak w tym aspekcie jestem rozdarty ponieważ za używany egzemplarz w stanie niemal sklepowym zapłacimy naprawdę przyzwoite pieniądze. Czy znalazłem laptop doskonały? Dla mnie, przeciętnego użytkownika tak i co więcej nie zamieniłbym go na żaden nowy laptop z windowsem na pokładzie, nawet jeśli byłby to rocznik 2013. Powtórzę się: dla mnie Macbook to małe dzieło sztuki, które prócz wartości użytkowej ukazuje niezwykły poziom estetyki, dbałości o każdy najdrobniejszy szczegół, tworząc z jego użytkownikiem niemal namacalną więź. 

Zajrzyj i tutaj

1 komentarze

Like us on Facebook