Nie kończąca się historia

15:34

http://www.znak.com.pl/kartoteka,ksiazka,4217,Nie-konczaca-sie-historiaTytuł: Nie kończąca się historia
Autor: Michael Ende
Rok wyd.: 2013 (Znak-Emotikon)
Gatunek: Fantasy, Przygodowe
Ilość stron: 640



 "Nie kończąca się historia" to opowieść, której głównym bohaterem jest małoletni Bastian Baltazar Buks
, pulchny i niezdarny chłopiec, któremu mało co, w życiu wychodzi. Niedawno stracił mamę, co potęguje jego odosobnienie od grupy rówieśników i powolne zamykanie się w sobie. Jedynymi ucieczkami od szarej rzeczywistosci, która go otacza, są historie, które snuje i książki. Pewnego dnia nęcony dziwną silą trafia do tajemniczego antykwariatu, gdzie spotyka jeszcze dziwniejszego właściciela. Po krótkiej, ale dosyć nieprzyjemnej rozmowie Bastian kradnie jedną z książek i zamyka się na strychu, w szkole, w celu jej przeczytania. Po kilku godzinach, zawartość księgi tak go wciąga, że zapomina o całym, otaczającym go świecie. Z kolei najważniejszymi postaciami w samej książce są: Atreju - waleczny chłopiec o czarnym włosach i oliwkowej skórze oraz Dziecięca Cesarzowa - dziewczynka o anielskiej urodzie. Z woli Dziecięcej Cesarzowej Atreju wyrusza na Wielkie Poszukiwanie lekarstwa, którym zapobiegłby jej śmierci i tym samym zagładzie całej Fantazjany - królestwa wszelkiej maści magicznych istot, którą pochłania Nicość. Wraz z nim ku przygodzie wyrusza także w jakiś sposób Bastian. Od tej pory oboje połączeni są magiczną nicią, którą będzie im dane wkrótce odkryć.


"Nie kończąca się historia" lub jak kto woli "Nie kończąca się opowieść" towarzyszy mi od dzieciństwa, właściwie od momentu kiedy zobaczyłam ją w wersji filmowej. Jest to jedna z niewielu opowieści dla dzieci, wzbudzająca u mnie pokłady głębszych uczuć i wzruszenia. Jak to na dziecko przystało, byłam zafascynowana zarówno całą historia, jak i poszczególnymi bohaterami z nią związanymi. Tak jak Bastian przeżywałam to, co oni. Teraz już w wieku dorosłym postawiłam sobie za cel przeczytanie jej w wersji papierowej i porównanie z ekranizacją. Na okazję nie czekałam długo, bo dzięki Znak-emotikon dostałam ją do zrecenzowania. Myślę, że największym atutem zarówno książki jak i filmu jest morał, by wierzyć w siebie i swoje możliwości, nie poddawać się i iść przed siebie mimo napotykanych trudności losu. Wydawnictwo, by ułatwić młodemu czytelnikowi połapanie się w  tekście, podzieliło przenikające się w książce światy na kolory. Ponad to, wydaje mi się albo w wersji papierowej świat Fantazjany jest obszerniej opisany, dzięki temu możemy w nim "przebywać" nieco dłużej :). Gdy zaczniemy czytać, nie sposób się oderwać!


Moja ocena 10/10 (również przez sentyment)


Zajrzyj i tutaj

1 komentarze

  1. Tak, całkowicie się z Tobą zgadzam. Sentyment u mnie jest podobnie wielki, jak nie większy :)

    OdpowiedzUsuń

Like us on Facebook